Nejčastější opravy

Výměna převodového oleje

Do převodovek dvoutaktů se vyrábí speciální převodový olej, který je vhodný třeba právě i do DT. Samozřejmě lze použít i klasický převodový, velký rozdíl v tom není. Ale každopádně musíte uvážit jeho specifikaci. Standardně je psaný s hodnotou 10W. To je hodnota doporučovaná výrobcem, takže když bude tenhle, je vše v pořádku. Pouze pokud jste skalní motorkáři a jezdíte i v -5°C a mín, doporučoval bych klidně i 5W. Nějaká extrémní tepla v ČR nejsou, takže ani ti z Hodonínska se nemusí obávat a mohou používat 10W.

Olej u DT se mění u nového stroje po 1000km a potom už všichni měníme po 24000km nebo každé 2 roky (s tím, že kontrolovat jeho hladinu bychom měli mnohem častěji).

Postup

Olej měníme zásadně když je ohřátý motor (nejlépe tak nejmíň po 20 minutách jízdy). Připravíme si nějakou nádobu, DT postavíme na stojánek a uvolníme nejníže položený šestihranný šroub na pravém víku motoru. Nemůžete si to splést, všechny ostatní šrouby jsou křížové. Šroub vyndáme a tak 30 min necháme vytékat. Potom DT nakloníme mírně na pravou stranu a chvíli počkáme, než ještě nějaký olej vykape. Pak šroub našroubujeme zpátky a utáhneme (pozor na měděnou podložku, která by na tom šroubu měla být).

No a nyní vám nic nebrání, abyste nalili do převodovky nový olej. Mělo by ho tam být 750 ml.


Výměna chladící kapaliny

Chladící kapalinu bychom měli měnit každých 42000 km nebo každé 2 roky. Tekutina kolující chladícím systémem se skládá z chladící kapaliny a případně z destilované vody. Pořiďte si proto chladící kapalinu (nejlépe rovnou nemrznoucí, abyste před zimou nemuseli měnit znovu) do hliníkových motorů a pokud ji budete potřebovat (některé chladící kapaliny se ředit nemusí), tak i destilovanou vodu. Nikdy nepoužívejte normální vodu z důvodu tvorby usazenin a následné možné nefunkčnosti chladícího systému.

Pokud tedy ředíte, tak si v nějaké nádobě smíchejte tyto dvě kapaliny, poměr záleží v podstatě na vás a na údajích uvedených u chladící kapaliny, kterou jste koupili - zvoleným poměrem určíte, do jaké teploty nebude kapalina mrznout. Chladící systém má objem necelý jeden litr, takže vám koupená kapalina vystačí i pokud ji nebudete ředit.

Výměna

Pozor, nikdy neotvírejte víko chladiče, když je motor ohřátý - chladič je podtlakem a kapalina by vás mohla opařit, nemluvě o možném zásahu očí.

Počkejte proto, až bude motor studený, postavte DT na stojánek a potom povolte pojistku (šroubek s plíškem) u víka chladiče a pomalu s ním otáčejte proti směru hodinových ručiček. Když je víko vyndané, tak si připravte nádobu, kam vylijete starou kapalinu (kterou byste neměli potom nikam vylít, ale zařadit mezi nebezpečné odpady). Na pravém víku motoru je pumpa, kterou poznáte podle černé trubky před motorem, která do ní vstupuje. Její kryt je přichycen třemi šrouby. Nejspodnější je šestihraný, ten povolte a kapalina by už měla začít téct. Šroub následně celý vyndejte a kapalinu vypusťte. Potom sundejte levý podsedlový plast, kde se nachází nádržka s kapalinou. Vyndejte její víko a spodní výpusť otevřete a kapalinu vylijte. Potom DT mírně nakloňte na pravou stranu a nechte vytéct zbytek kapaliny. Nyní všechno složte a zašroubujte výpustný šroub.

Teď vezměte novou kapalinu a chladičem ji lijte do motoru, naplňte chladič až po horní okraj a zadělejte ho víkem. Potom nastartujte motor, nechejte ho pár minut běžet (aby došlo k otevření temostatu) a potom zase vypněte. Zkontrolujte nádržku vzadu a když bude prázdná, nebo tam bude málo kapaliny, tak ji dolijte pod rysku FULL. No a ted´ ji zavřete, zadělejte plasty a je hotovo.

Výměna brzdové kapaliny

Protože brzdy jsou neméně důležité než motor, je potřeba jim věnovat náležitou pozornost. A to doslova, protože je to mnohem složitější než výměna jiných kapalin.

K výměně brzdové kapaliny byste se měli odhodlat každé dva roky. A jestli tak chcete učinit, pořiďte si brzdovou kapalinu typu DOT 4 - je jedno, od jakého výrobce. Dále budete potřebovat nějakou hadičku o vnitřním průměru 5-8 mm, nějakou menší nádobu a injekční stříkačku (bez jehly).

Zadní brzda

Začněte tím, že z nádobky na kapalinu na pravé straně rámu nad motorem vysajte stříkačkou všechnu kapalinu, kterou budete moci. Vezměte kapalinu novou a naplňte jí tu nádobku až k hornímu okraji a nechte ji otevřenou - nebojte, nespletl jsem si pořadí, takhle to má být. Na třmenu brzdy je odvzdušnovací ventil. Nasaďte na něj hadičku, kterou sveďte do nějaké nádoby - ale nasadit jen tak, aby byl přístup k šestihranu na tom odvzdušnováku (obrázek je z Yamahy TDR 125 a navíc brzda přední, ale princip je stejný).

Pootočte ten odvzdušnovací ventil o 1/3 otáčky, zmáčkněte pedál brzdy a nechte ho stlačený dole. Kapalina by měla začít vytékat, jestli ne, povolte trochu víc. Teď ventil zase utáhněte a můžete páku brzdy uvolnit. Opět ventil povolte a opět stlačte páku brzdy, utáhněte ventil, uvolněte páku. A takhle stále dokola, dokud bude vytékat ta kapalina špinavá (stará). Když bude kapalina vytékat stále špinavá a nádobka už bude prázdná, dolijte novou kapalinu. Až budete s tímto hotovi, ventil rozumně utáhněte, dolijte do nádobky kapalinu pod horní rysku a tím je výměna u zadní brzdy hotová.

Přední brzda

U přední brzdy je princip s hadičkou stejný, pouze nahoře na řidítkách musíte povolit dva šrouby na nádobce, odendat víčko a gumové těsnění. Pak už můžete vysávat kapalinu a pokračovat stejnou metodou, jako u zadní brzdy.


Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky